Her om dagen høyrde eg ein andakt som var tankevekkjande. Tenkte eg skulle dele denne som god-helg helsing i dag. Det handlar om ”GOD JORD.” Andakten tar utgangspunkt i likninga om såmannen. (Matt. 13) Her føgjer sitat frå denne andakten:

”Liknelsen om såmannen er en av de vi kjenner best. Hvor ofte har vi ikke hørt denne liknelsen og sittet igjen med en usikker følelse: Er mitt sinn som den gode jord der Guds ord kan spire og bære frukt? Er det ikke mer slik at bekymringer og overfladiskhet gir en langt bedre beskrivelse av oss enn dette gode og edle som er åpent for Guds ord?

Jo, slik tenker vi lett. Men slik tenker vi også feil. For hva er det som er så edelt ved god jord? God jord er jo ikke noe annet enn råtnende rester av naturens skjønnhet. God jord er nedbrutt prakt og herlighet. Derfor nytter det ikke å lete etter den gode jord i det som er edelt og vakkert i oss. Slikt kan vi pynte oss med, men noe grunnlag for vekst og liv er det ikke. Det er meningsløst å så i et smykkeskrin.

Den gode jord finner vi derimot i det som er nedbrutt i oss. I de brutte illusjoner. I de brutte håp. I nederlagene som vi møter for første eller femtiende gang. I skuffelsen over å være sviktet og i fortvilelsen over å ha sviktet. I redselen for ikke å kunne reise oss igjen. I det som vi skammer oss for å fortelle både til Gud og mennesker. Her finner vi den gode jord.

Det er når vi legger dette åpent for Guds ord at det begynner å spire i oss. Det er av denne grunnen det verdifulle høstes – både i et menneskeliv og i Guds rike.

Så kan vi glede oss over det fromme, gode og vakre i livet. Det har sin plass der hvor det er ekte, og det kan gjøre livet rikt og verdifullt. Det må bare ikke forveksles med den gode jord, så vi byr dette fram som grosted for Guds ord. Til det er det altfor sterilt og kan ikke bære noen annen frukt enn egenrettferdigheten.”

”Det er meningsløst å så i et smykkeskrin…”

”Den gode jord finner vi derimot i det som er nedbrutt i oss…. ”

Matt 13,8: ”Men noko fall i god jord og gav grøde: noko hundre foll, noko seksti foll, noko tretti foll.”

GOD HELG!